BIRTHDAY AUTOMATION
Hieperdepiep hoera…een van jouw subscribers is jarig!
Een mooie gelegenheid om iemand in het zonnetje te zetten en je waardering te uiten. Door iemand een speciaal gevoel te geven zal dit een positief effect hebben op de verbinding die je wilt maken en behouden en kan dit uiteraard ook weer leiden tot meer conversies.
Wat is belangrijk voor een pakkende birthday mail?
Timing
Begin met te bepalen wanneer jij wil dat je subscriber zijn of haar eerste verjaardagsmail ontvangt. Je kunt ervoor kiezen om deze alleen op de verjaardag zelf te sturen maar je kunt ook een pre birthdayflow aanmaken zodat de ontvanger al 2 of 3 weken van tevoren de eerste mail krijgt en daarmee bijvoorbeeld een product kan aanschaffen wat ze dan vóór hun verjaardag kunnen ontvangen.
Subjectline en preview tekst
De subjectline is je eerste kans om de aandacht van je subscriber te trekken. Ik raad je aan om feestelijke woorden en eventueel een emoji te gebruiken, hou het kort maar krachtig en probeer zoveel mogelijk te personaliseren. Het is van belang dat jouw subscriber meteen ziet dat er een leuk cadeau of voordeel in de mail zit.
Bijvoorbeeld:
Subjectline:Gefeliciteerd Petra
Preview: Een speciaal cadeau voor jou!
Design
Bij de verjaardagsmail draait alles om het feestgevoel van de ontvanger.
Het e-maildesign moet direct enthousiasme uitstralen met levendige kleuren en feestelijke afbeeldingen. Woorden als ‘gefeliciteerd’, ‘party’, ‘feestje’, ‘cadeautje’ en ‘traktatie’ zijn een goede manier om het gevoel van een gelukkige verjaardag weer te geven.
Een leuke manier om verjaardagsmails dynamischer te maken, is met een GIFJE of maak het zelfs nog persoonlijker door een zelfgemaakte video boodschap toe te voegen.
CTA
Zorg ervoor dat de CTA button meteen in het oog springt door contrasterende kleuren, strategische plaatsing en duidelijke teksten te gebruiken.
Cadeautje
Wie jarig is, wordt in de watten gelegd. Natuurlijk is het fijn dat je subscriber zich speciaal voelt door een persoonlijke felicitatie maar om je conversie te bevorderen is het wel belangrijk om deze persoon ook aan te moedigen om een aankoop te doen, je kunt dit triggeren door het geven van een korting, waardebon, beloning of geschenk.
Personalisatie
Om je subscriber nog meer het gevoel te geven dat hij belangrijk voor je is, doe je door onder andere producten voor te stellen waarin hij/zij mogelijk geïnteresseerd is op basis van eerdere aankopen. Of personaliseer je kortingscode, je subscriber ziet dan meteen dat je extra moeite hebt gedaan.
In MailChimp zitten heel veel mogelijkheden om jouw mails te personaliseren, zoals je wellicht wel al weet scoren persoonlijke emails een vele malen hogere CTR (Click Trough Rate) dan standaard verzonden emails. Bij 100% MailChimp adviseren wij jou graag over hoe wij ook jouw emails de beste personal touch kunnen geven.
Deadline
Door een deadline aan je cadeau te hangen creëer je een gevoel van urgentie om een aankoop te doen. Als je ervoor kiest om een pre birthday flow in te zetten, overweeg dan ook om een paar weken later nog een herinneringsmail te sturen, zodat je subscriber nog een kans krijgt om zijn cadeau in te verzilveren voordat de maand afloopt.
Hoe weet je wanneer subscribers jarig zijn?
Leuk natuurlijk al deze info om een geweldige birthday flow op te stellen, maar hoe weet je nou wanneer je subscribers jarig zijn?
Dit kun je uitvragen op verschillende manieren, zoals via pop-ups op je site, via een onboardingsflow, aanmeldingsformulieren of enquêtes.
Wil jij meer weten over de birthdayflow en kun je wel wat advies gebruiken hoe je dit ook bij jouw bedrijf kunt implementeren? Wij helpen je graag!