ABANDONED CART AUTOMATION
Een van de best converterende e-mail automations.
De abandoned cart journey is een van de best converterende e-mail automations.
Laten we beginnen met het duidelijk maken wanneer we spreken over het begin van de abandoned cart journey. Dit is wanneer een potentiële klant een afrekenproces voor een online bestelling start, dus items in de winkelwagen plaatst, maar het proces verlaat voordat de aankoop is voltooid.
Wanneer je regelmatig online aankopen doet zal je ze ongetwijfeld herkennen. Je stopt wat items in je winkelwagen maar besluit toch nog even verder te kijken en jahoor vaak binnen 1-2 uur ontvang je een eerste mail in je inbox met de herinnering dat er nog items in je winkelwagentje zitten. Vaak een dag later komt de tweede mail met de oproep dat je bestelling binnenkort verloopt en kort daarop volgt de derde mail met een mooie aanbieding om je alsnog over de streep te trekken.
Het zou natuurlijk een enorme en tijdrovende klus zijn als je als bedrijf al deze mails continu handmatig naar al je klanten zou moeten sturen. Met MailChimp is dit proces goed te automatiseren, dit proces noemen wij de abandoned cart Journey.
Wist je dat bijna 70% van de webshoppers hun winkelwagentjes verlaten voordat ze afrekenen? Door direct de abandoned cart journey te starten krijg jij de gelegenheid om jouw klant te behouden door net even het laatste zetje te geven om de aankoop toch te voltooien.
Hoe bouw je een goede abandoned cart mail op?
Subjectline
De subjectline is de eerste trigger die jouw klant ziet, dus gebruik woorden die meteen de aandacht trekken, concreet en duidelijk zijn, geef het een persoonlijke touch maar zorg er ook voor dat je niet irritant bent dus gebruik niet onnodig veel uitroeptekens of hoofdletters.
Enkele voorbeelden van een goede subjectline zijn:
“Hé Bjorn, je hebt hier iets achtergelaten.”
“Hi Mirjam, er liggen nog 2 items in je winkelwagen”
“Beste Frank, vandaag 15% korting op de basiscursus Italiaans”
Vermeld de artikelen in de winkelwagen
Tegen de tijd dat je je eerste e-mail verzendt, is de klant mogelijk alweer vergeten wat hij of zij wou gaan kopen. Ze zijn misschien zelfs vergeten dat ze erover dachten om überhaupt iets op jouw website te kopen. Daarom is het belangrijk om hen eraan te herinneren welke producten ze hebben geselecteerd en doe ook dit weer zo duidelijk mogelijk door bijvoorbeeld foto’s ervan toe te voegen.
Stel gerelateerde items voor
Met productaanbevelingen kun je gemakkelijk andere dingen laten zien waar je klanten ook interesse in kunnen hebben. (Wie weet…misschien vinden ze deze opties zelfs leuker 😉) Je kunt hier dan iets over schrijven als: ‘We hebben gemerkt dat je naar tuinbenodigdheden keek! We dachten dat je deze misschien ook nuttig zou vinden.’
Bied prikkels aan
Omdat hoge verzendkosten een van de grootste redenen zijn dat mensen online winkelwagentjes verlaten, kun je proberen “nu gratis verzending” of een andere mooie korting of voucher aan te bieden om je klanten weer terug te winnen.
Maak gebruik van reviews
Een groot aantal klanten hechten veel waarde aan de mening van anderen, laat zien wat anderen van jouw product vinden of geef aan hoe vaak een bepaald item al verkocht is.
Mobile friendly
Controleer jij of de mails die jij naar je klanten stuurt er goed uitzien op een smartphone? Aangezien het grootste deel van de emails tegenwoordig op een mobiel apparaat worden geopend is het zeker een aanrader hier eens aandacht aan te besteden.
Sluit altijd af met een CTA (Call to Action)
Je kunt niet van je klant verwachten dat ze weten wat ze moeten doen, tenzij je dit expliciet aangeeft. Plaats dus altijd het liefst boven- en onderaan de e-mail een opvallende CTA button.
Timing
Wanneer begin je met je abandoned cart journey? Ons motto in dit geval is hoe eerder hoe beter!
Een abandoned cart e-mail die wordt verzonden kort nadat het winkelwagentje is verlaten, kan meer inkomsten genereren dan dezelfde e-mail die 24 uur later wordt verzonden. Probeer de eerste e-mail dus binnen 1 tot 2 uur nadat de klant je website heeft verlaten, te verzenden. Uiteraard kun je hier altijd nog een A/B test op los laten om te kijken wat voor jouw webshop het beste werkt.
100% MailChimp
Kun je wel wat hulp gebruiken om een effectieve abandoned cart journey in te richten in je MailChimp account?
Wij helpen je graag!