A/b Testen

In deze blogpost nemen we je mee in de wereld van A/B-testen. 

Iedereen die zich op wat voor manier dan ook bezighoudt met emailmarketing ziet regelmatig de term “A/B testen” voorbij komen, maar wat zijn A/B testen en waarom is het zo belangrijk?

Wat is A/B testen?

Bij A/B-testen worden er twee versies van een e-mail verzonden om te bepalen welke beter presteert. Door je subscribers in twee groepen op te splitsen (A en B) en elke groep een andere versie aan te bieden, kun je de prestaties analyseren om zo inzicht te krijgen over welke mail het meeste aanspreekt.

Waarom zijn A/B testen belangrijk?

Conversies optimaliseren

Of het nu je doel is om meer aanmeldingen, klikken of aankopen te genereren, A/B-testen zijn een ware gamechanger als het gaat om het optimaliseren van conversies. 

 

Datagestuurde keuzes kunnen maken

Met A/B-testen kun je beslissingen nemen op basis van echte gebruikersgegevens. 

Het biedt concreet bewijs van wat wel werkt en wat niet. Door gebruik te maken van A/B-testen kun je je mail content dus altijd goed onderbouwd blijven aanpassen en verbeteren.

Wat testen we?

Subjectlines

Test verschillende varianten om te zien welke subjectline de beste openingsrate heeft. Experimenteer bijvoorbeeld met de toon, de boodschap, lengte of het wel of geen gebruik maken van emoticons.

Afzender

Je kunt ook testen of jouw subscribers reageren op de naam van de afzender. Mail je bijvoorbeeld uit naam van je bedrijf of geef je de mail een personal touch door je eigen naam neer te zetten? 

CTA (Call To Action)

De CTA button is een belangrijk element bij het stimuleren van actie. 

Test verschillende knopkleuren, tekst en plaatsing om de beste combinatie te ontdekken. 

Afbeeldingen en visuals

Visuele aantrekkingskracht is belangrijk. Test verschillende afbeeldingen (stilstaand of GIFjes), producten of video’s om te kijken wat jouw doelgroep het meeste aanspreekt.

Timing

Timing is everything! Zeker in de emailmarketing. Wanneer lezen de meeste mensen hun mails? Test de timing van je emails om te bepalen wanneer de beste verzendtijd is en als je gebruikmaakt van email automations hoe veel tijd laat je tussen de mails zitten? Allemaal belangrijke weetjes die jou gaan helpen bij het bepalen van de juiste mailing strategie.

Belangrijk!

Uiteraard is het wel aan te raden om maar één verandering per test door te voeren, anders zul je nooit echt weten waar het verschil aan conversie nou precies ligt.

a b testen

MailChimp

MailChimp maakt het mogelijk om meerdere versies van je nieuwsbrief te maken. Zo kun je testen met verschillende onderwerpregels, verzendtijden en verschil in content.

Bij 100% MailChimp zijn wij op de hoogte van alle mogelijkheden die MailChimp te bieden heeft en doen wij niets liever dan jou helpen de beste mails naar je subscribers te sturen.

Bakkie doen?

Benieuwd wat wij voor jou kunnen betekenen